تفاوت آردسوخاری و پودرسوخاری درچیست؟!

تفاوت آردسوخاری و پودرسوخاری درچیست؟!

 صنایع غذایی اصفهان

حتماً برای شما هم این سوال پیش آمده که تفاوت آردسوخاری با پودر سوخاری درچیست،ما قصد داریم در این پست مفصل در رابطه این موضوع صحبت کنیم چرا که این داستان سر دراز دارد و متاسفانه در این چند سال تولید کنندگان با سابقه این محصول را با چالش روبرو کرده!

داستان از آنجایی شروع شد که دراولین استاندارد ملی آرد سوخاری که در سال 1372 به شماره 2358 تدوین شد محصول آرد سوخاری را با ویژگی زیر شرح داده بود:

(تعریف فرآورده آردسوخاری طبق استاندارد ملی 2358 تدوین شده سال 1372 هجری شمسی)

آرد سوخاری: آردی است که از آرد گندم(حداکثر 80 درصد استخراج)پس از طی مراحل مناسب تخمیر و پخت و با خورد کردن و الک کردن انواع نان سوخاری و سفید مانند(نان ساندویچی ، نان سفید،نان تست ،نان همبرگر،بروتشن و باگت)تحت شرایط بهداشتی نتیجه می شود.

ولی شرکتهای تولید محصولات آرد و پودر سوخاری همانند صنایع غذائی افخم در لیست محصولات خود محصولی هم داشتند که حاصل از ترکیب آرد گندم خام (بدون عملیات حرارتی و پخت) با رطوبت کنترل شده با ادویه جات و افزودنیهای مجاز بود که خود مصرف و کاربردهای خاص مثل تهیه مرغ کنتاکی داشت.

خوب! با توجه به اینکه در استاندارد آردسوخاری تدوین شده سال 1372 هیچ تعریفی از ترکیب آرد گندم خام و ادویجات تعریف نشده بود واحدهای تولیدی آرد سوخاری مجبور به این کرد که عنوان "پودر سوخاری" را برای این محصول انتخاب کنند و فاقد استاندارد ملی تعریف شده بود!

درنتیجه تعریف آرد سوخاری و پودر آردسوخاری از اوایل دهه هفتاد تا قبل از سال 1394 به شرح زیر شد:

آرد سوخاری:آردی است که از آرد گندم(حداکثر 80 درصد استخراج)پس از طی مراحل مناسب تخمیر و پخت و با خورد کردن و الک کردن انواع نان سوخاری و سفید مانند(نان ساندویچی ، نان سفید،نان تست ،نان همبرگر،بروتشن و باگت)تحت شرایط بهداشتی نتیجه می شود. (طبق استاندارد ملی 2358 سال 1372)

پودر سوخاری: فرآوردهای است،که حاصل از ترکیب آردگندم خام (بدون عملیات حرارتی و پخت) با رطوبت کنترل شده با ادویه جات و افزودنی های مجاز به دست می آید.(فاقد استاندارد ملی تعریف شد در تا قبل از سال 1394)

خوب مشکلات و چالشهای شرکتهای تولید کننده آرد و پودرسوخاری با سابقه همانند صنایع غذائی افخم از آنجایی شروع شد که در سال 1394 استاندارد ملی آرد سوخاری بازنگری شد.

حسن بازنگری جدید استاندارد ملی آردسوخاری(2358) در سال 94 این بود که محصولی که حاصل از ترکیب آرد گندم خام(بدون پخت) با ادویجات و افزدونیهای مجاز بود که تا قبل از این بازنگری اسم این محصول را "پودر سوخاری" می خواندیم به این استاندارد ملی اضافه شد و به کلی تعاریف "آرد سوخاری" با "پودر سوخاری" در این استاندارد تغییر کرد

(تعریف فرآورده "آردسوخاری" طبق استاندارد ملی 2358 بازنگری شده سال 1394 هجری شمسی)

آرد سوخاری: فرآورده ای است،که از مخلوط کردن مستقیم انواع آرد غلات و با فرآورده های آن ،بدون فرایند حرارتی و با افزودن مواد افزودنی مجاز معین و مشخص شده در این استاندارد تهیه و تولید می شود.

(تعریف فرآورده "پودرسوخاری" طبق استاندارد ملی 2358 بازنگری شده سال 1394 هجری شمسی)

پودر سوخاری: فرآورده ای است،که به تنهایی یا در اثر مخلوط کردن انواع نان حجیم یا نیمه حجیم و یا خمیر اکسترود شده،با افزودن مواد افزودنی مجازمعین و مشخص شده در این استاندارد تولید و خشک می شود.

همانطور که مستحضر هستید تعاریف محصولات آرد سوخاری و پودر سوخاری در استاندارد ملی(2358) بازنگری شده سال 1394 با تعاریف قبل بازنگری به کلی جابجا شد و تمام تولید کنندگان با سابقه آردسوخاری و پودر سوخاری را با مشکلات روبرو کرد چرا که با توجه به سابقه 30 ساله نزد مصرف کننده اگر نام این محصولات تغییر کند، این تغییر موجب گیج شدن و سردر گمی مصرف کننده عزیز در انتخاب محصول خواهد شد و در نتیجه سبب نا رضایتی مصرف کننده و ضرر هنگفت تولید کننده می شود! که یکسری از تولید کنندگان با سابفه و همکار تا به امروز نسبت به این تغییر مقاومت کرده و اما صنایع غذائی افخم در نظر دارد با توجه به این همه تفاسیر نام محصولات آرد و پودر سوخاری خود را در سال جاری (1402)با معرفی و آشنایی مصرف کننده عزیز از این موضوع، تغییر دهد.

درآخر توصیه ما به شما مصرف کننده عزیز این است قبل از خرید محصول آرد سوخاری یا پودر سوخاری حتما مواد تشکیل دهنده محصول مورد نظر را مطالعه کنید و در صورت مشاهده خمیرمایه(مخمر) در لیست مواد متوجه خواهید شد که محصول مورد نظر از نان پخته شده تهیه شده یا آردگندم خام که بیشتر برای مصارف کنتاکی و چیکن استریپس به کار می رود.

 


تمام مطالب بلاگ